تعریق شبانه یکی از پدیده های شایع و آزاردهنده در طول قاعدگی است که با شناخت علل ایجاد آن می توان آن را به خوبی مدیریت کرد. اما ابتدا بایستی بدانیم دلیل اصلی تعریق شبانه در دوران قاعدگی دقیقا چیست؟

تعریق شبانه چیست؟

تعریق شبانه وقتی فعالیت هیپوتالاموس به خوبی انجام نشود، رخ می دهد؛ بیشتر خانم ها حس شدیدی از گرما را در بدنشان احساس می کنند. پوشیدن لباس سبک تا حدودی کمک کننده است ولی مسئله را به طور کامل حل نمی کند.

 

تعریق شبانه در طول قاعدگی

نوسان سطوح هورمونی که در طول قاعدگی و قبل از آن رخ می دهد، باعث اختلال در عملکرد سیستم های مختلف بدن شده و در نتیجه افزایش دمای بدن به اشتباه تشخیص داده شده و هیپوتالاموس مواد شیمیایی خاصی را آزاد می کند تا عروق سطح پوست کمی گشاد شود. در این زمان رهایش گرما از سطح پوست، ایجاد گرگرفتگی، گرما و تعریق می کند. از همین رو به علت شدت تعریق شبانه، وضعیت خواب بسیاری از خانم ها دچار اختلال می شود.

تعریق شبانه در طول قاعدگی تعادل زندگی این دوران را بر هم زده و از جنبه های فیزیکی و احساسی بر خانم ها در سنین  قاعدگی اثر می گذارد. علاوه بر این ها، تعریق شبانه می تواند منجر به علایمی مانند بی خوابی، تحریک پذیری و عملکرد ضعیف حافظه شود.

راهکارهای رهایی از تعریق شبانه

رژیم غذایی مناسب: کیفیت غذایی اثرات زیادی بر هورمون ها می گذارد. رژیم غذایی مبتنی بر چربی های سالم، سبزی های سرشار از آنتی اکسیدان مانند اسفناج و بروکلی وق پروتئین بدون چربی مانند جوجه کباب به تعادل هورمونی کمک خواهد کرد

ورزش روزانه: ورزش به توانایی بدن برای تنظیم دما کمک می کند، با این حال برای پیشگیری از تعریق شبانه،  ورزش باید ترجیحاً زودتر (زودتر از دو ساعت قبل از خواب) انجام شود

پنکه را روشن کنید: قرار دادن یک پنکۀ گردان در کنار محل خوابتان به خنک ماندن در طول شب کمک می کند.

لباس سبک بپوشید: لباس های تهیه شده از پارچه های نخی و کتانی بهتر از لباس های نایلونی و ساتن، حرارت و رطوبت را عبور داده و برای هنگام خواب مناسب تر هستند.